<$BlogRSDUrl$>



online-->

باورهای یک جامعه...
خیلی ساله که تو ایران مردم درگیر مبارزات سیاسی هستند.تاریخ صد سال اخیر ایران پر از کودتا و جنگ و انقلابه که نشون میده ایرانی ها بارها سعی کردند با این مبارزات تغییری در وضعیت کشور ایجاد کنند.
اما ما که بعد از صد سال وارث این تاریخ هستیم نه تنها تغییری در وضعیت زندگیمون احساس نمیکنیم بلکه داریم میبینیم که تو خیلی از مسایل هم پسرفت داشتیم .مثلن اخلاق تو جامعه ما روز بروز داره بیشتر از دست میره.
بدون اینکه بخوام ارزش کارهای سیاسی رو زیر سوال ببرم اما فقط با یکم فکر به نتیجه میرسیم که اگر مبارزات سیاسی میتونست دوای درد ایران باشه باید تا به حال با این همه فعالیت به نتیجه هر چقدر کم ، میرسید.
خیلی ها الان تو ایران فکر میکنند که حکومت دلیل اصلی مشکلاته.ولی مگه افرادی که داخل حکومت هستند غیر از ما ایرانی ها هستند.مگه این آدمها تو همین خانواده های ایرانی بزرگ نشدند.واقعن اگر گروه دیگری ( از هر تفکر و عقیده ای ) زمام کار دستش بود وضعیت بهتری پیش میومد و ما الان زندگیمون بهتر بود؟
چیزی که من بهش رسیدم اینه که مشکل ایران مدرن شدن هم نیست.که اگه این بود باید با وجود شاهی که تفکر مدرن داشت و میخواست ایران روبه پای کشورهای پیشرفته دنیا برسونه و همه هم و غمش (شاید بعد از حفظ تاج و تخت) رو برای رسیدن به این هدف گذاشته بود الان ما از این همه فلاکت و عقب افتادگی نجات پیدا میکردیم.
میخواهید قبول کنید یا نه اما من با اطمینان میگم مهمترین دلیل عقب افتادگی ایران و وضعیتی که با همه فعالیتهای سیاسی و بالا پایین شدن ها اقتصادی و هزار اتفاق خوب و بد دیگه، هنوز ما ایرانی ها درگیرش هستیم فرهنگ ما ایرانی هاست.
فرهنگ ، مجموعه ای از رفتارهای و ساز و کارهای آدمهای یه جامعه است.وقتی ساز و کارها و روابط آدمها بر پایه فرهنگ صحیحی بنا بشه ،اون جامعه و تمام اجزایش درست کار میکنند .کسانی که تو یه فرهنگ درست تربیت میشند در هر جای اون جامعه قرار بگیرند،از بالاترین مقامها تو حکومت تا پایین ترین رده های اجتماعی ،اثر مثبت روی اطرافشون میذارند.
به همون نسبت وقتی افراد با فرهنگ و سنتهای غلط بزرگ میشند اون تربیت رو همه جا با خودشون میبرند و در هر موقعیتی اثری مخرب از خودشون باقی میذارند. برای همینه که دیگه وقتی باورها و سنتهای غلط در جامعه ای تبدیل به ارزش میشه کار اون آدمها به فاجعه منجر میشه.
چیزی که این روزها تو ایران و روابط آدمهاش شاهدش هستیم.
این رو هم میدونیم که تغییر فرهنگ یه جامعه کار یه روز و دو روز و یه نفر و دو نفرنیست.
اولین قدم برای تعییر سنتها و باورهای غلط شناخت این باورها و نتایج اونهاست.اما آیا باید هر کس در زندگی خودش تجربه یه ستن غلط رو داشته باشه تا اون رو بشناسه و بتونه تغییرش بده.اگر این طور باشه بعد از گذشت هزار سال هم ممکنه تتغییری ایجاد نشه.
اینجاست که ارزش آگاهی دادن و به بحث گذاشتن این باورها و سنتهای معلوم میشه.
وبلاگ گروهی راهیان سپیده به همین هدف ایجاد شده که هر کس که به بحث در مورد فرهنگ ایرانی علاقه منده با به اشتراک گذاشتن عقایدش کمکی کنه در شناخت و تغییر سنتهای ضد ارزشی که جامعه ایرانی ازش رنج میبره.